Thursday, October 14, 2010

Seni dan Globalisasi -Baik atau buruk?

Baru-baru ni, ada discussion bersama dengan kawan-kawan dan pensyarah.Globalisasi hebat digembar-gemburkan masa kini.  Dari satu sudut ianya membawa kebaikan, tetapi ada waktunya ianya bukanlah satu perkara yang baik.  Persoalannya, adakah globalisasi ini baik untuk artist-artist seni Malaysia?.  Ada separuh daripada teman-teman seperjuangan mengatakan ianya banyak mendatangkan kebaik dari segi teknologi. Apatah lagi untuk grafik dan juga fotografi.  Tapi bagaimana pula untuk artis-artist fineart?. Persoalan masih belum terjawab, nyatanya semuanya bergantung kepada artist sendiri.

2 comments:

  1. ceh. macam aku ttau ni kelas dr z. hahahaa..personally bagi aku, globalisation is a must bile aku berkarya. i need technology to create art. but at the same time, it is nice to go back and experiment with traditional method. so in a way, die goes hand in hand la mende ni. ko paham ke carut ape budak? hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahaha....aku paham...aku paham....wakakakaakaka...ko carut pape kat atas tuh aku paham....wakakaka

    ReplyDelete